Przedmiot ochrony

panel
23 września 2015

Potrzebę ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego w kapitalny sposób podbudowała szeroka dyskusja związana z przyjęciem przez Polskę Konwencji o jego ochronie. Zakrojone na wielką skalę badania, podejmowane są m. in. przez ośrodki akademickie, muzea, domy kultury, stowarzyszenia itp.
Zebrany cenny materiał powinien być z jednej strony archiwizowany, z drugiej zaś udostępniany zainteresowanym, tak by ogromny wysiłek badawczy i finansowy, przekładał się na praktykę życia codziennego. Panel będzie zatem próbą odniesienia się do stosowanych zasad  opisu, przechowywania i udostępniania materiałów z zachowaniem obowiązujących  uregulowań prawnych. Przypomnienie sprawdzonych już i wskazanie nowych dobrych praktyk w tym zakresie jest podstawą sukcesu na polu ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego.

W czasie panelu – poza zajęciami praktycznymi dotyczącymi zasad opisu i dokumentacji wybranych obiektów kultury – chcielibyśmy wspólnie z zaproszonymi Gośćmi  - Panelistami podjąć dyskusję nad zagadnieniami ochrony dziedzictwa kulturowego wybranych obszarów – wspólnot lokalnych i regionalnych, a także zastanowić się nad formami i sposobami funkcjonowania elementów kultury ludowej we współczesnej rzeczywistości. Do dyskusji proponujemy następujące zagadnienia.
  1. Kultura ludowa – relikt czy żywa wartość?
  2. Komu i do czego potrzebna jest dziś kultura ludowa?  
  3. Różne formy rejestrowania i dokumentowania kultury materialnej i niematerialnej.
  4. Obszary pozbawione tradycji? Jak odrodzić – wskrzesić – „stworzyć  na nowo” porzuconą kulturę?
  5. Znaczenie poprawnego opisu - dokumentacji obiektów kultury materialnej i niematerialnej w rekonstrukcji zapomnianych form kulturowych.
  6. Współczesne życie folkloru.
  7. Obraz kultury ludowej i regionalnej w mediach.

Bardzo prosimy uczestników panelu o zabranie ze sobą ulubionego przedmiotu z własnej kolekcji. Może to być fotografia z rodzinnego albumu, element stroju, instrument muzyczny, czy też inny, wybrany obiekt. Wspomniane przedmioty posłużą nam w czasie zajęć praktycznych jako obiekty, które wspólnie będziemy opisywać zgodnie z poprawnymi zasadami dokumentacji.