Weronika Grozdew-Kołacińska

Edycja 2021, Edycja 2019, Edycja 2018, Edycja 2017, Edycja 2016
Etnomuzykolożka, pieśniarka o bułgarskich korzeniach, kierowniczka Pracowni Etnomuzykologii Instytutu Sztuki PAN, w latach 2015-2017 koordynatorka Pracowni Muzyki Tradycyjnej Instytutu Muzyki i Tańca oraz współzałożycielka i w latach 2016-2021 prezeska Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego.
Wykładowczyni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (specjalność Jazz i World Music) oraz na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (Podyplomowe Studia Muzyki Tradycyjnej). Jest wielokrotną laureatką konkursu Polskiego Radia „Nowa Tradycja" (2002, Grand Prix przyznane przez Czesława Niemena) oraz „Folkowego Fonogramu Roku". Trzy albumy muzyczne z jej solowym udziałem otrzymały nominację do „Fryderyka", zaś autorski projekt muzyczny Etnofonie Kurpiowskie – nominację do prestiżowej nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej". Działalność artystyczną łączy z pracą naukowo-dydaktyczną i badawczą. Jest autorką artykułów o muzyce tradycyjnej, dwóch śpiewników „warszawskich": Mój śpiewnik powstańczy i Śpiewnik dawnej Warszawy (wyd. MPW) oraz książki Bułgarzy katolicy. Tradycyjna kultura muzyczna diaspory (wyd. ISPAN). Jest redaktorką naczelną regionalnej serii monograficznej Polska Pieśń i Muzyka Ludowa, wydawanej przez Instytut Sztuki PAN. Pod jej redakcją powstał Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej w Polsce (wyd. IMIT). Do 2015 r. organizowała we współpracy z Muzeum Powstania Warszawskiego akcję muzyczną „Warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki". Jest członkinią Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Przewodniczy jury Turnieju Muzyków Prawdziwych w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie.